Grafika

Rodzaje grafik

Grafika wektorowa

Podstawą wiedzy o tym czym są wektory odnajdujemy w... matematyce. Opierając się na tej wiedzy oraz na sposobach tworzenia grafiki wektorowej:

  • Dwuwymiarowe obrazy tworzy się w oparciu o figury geometryczne,
  • U podstaw trójwymiarowej grafiki leżą bryły,

szybko dochodzimy do wniosku, że jest to nic innego, jak sposób tworzenia obrazów w oparciu o najprostsze elementy geometrii. Najczęściej używane figury to w tym przypadku wielokąty, okręgi i odcinki. Ich profesjonalna nazwa branżowa to "prymitywy", których parametry i rozwój możemy dowolnie modyfikować.

W odróżnieniu od grafiki rastrowej, wektorowy układ daje grafikowi więcej możliwości i opcji edycji, nie wpływający tym samym negatywnie na całość obrazu. Podstawowym profitem z tego wynikającym jest pełna możliwość skalowania grafiki wektorowej. Co to oznacza? Zwykła grafika rastrowa podczas powiększania i pomniejszania, traci swoją jakość, natomiast w tym przypadku, niezależnie od ilości operacji skalowania, efekt końcowy jest równie wyraźny i dobry jak na początku, nawet przy dość dużym powiększaniu. Nie ma tu mowy o tworzeniu się dodatkowych linii, ani utracie ostrości, jak ma to w zwyczaju dziać się z drugim rodzajem grafiki.

 


Grafika bitmapowa (rastrowa)- to obraz na ekranie składający się z wielu pojedynczych punktów (pikseli), z których każdy ma swoją, niezależną od innych, barwę. Obraz bitmapowy traci ostrośd przy powiększaniu. Obrazy bitmapowe są wykorzystywane do przedstawiania złożonych, skomplikowanych motywów. (fotografia). Do edycji obrazów bitmapowych wykorzystuje się takie programy jak: a) Photoshop b) Gimp c) Paint d) XnViev Do zapisu grafiki wykorzystywane są najczęściej następujące formaty: BMP, JPEG, TIFF, GIF, PNG. Format pliku należy dobierad, biorąc pod uwagę jego późniejsze wykorzystanie. Na przykład pliki w formacie BMP i TIFF mają duże rozmiary ale pliki w formacie BMP można otwierad prawie we wszystkich programach graficznych, a format TIFF najdokładniej odwzorowuje barwy. Natomiast pliki w formacie JPEG i GIF mają nieduże rozmiary. W formacie JPEG traci się na jakości obrazu w porównaniu z oryginałem, a w jednym obrazie zapisanym w formacie GIF może byd tylko 256 barw

 

Grafika trójwymiarowa – umożliwia przygotowanie obrazów przestrzennych i ich prezentację na płaskim ekranie monitora. Do jej tworzenia wykorzystuje się takie programy jak: Blender, 3D Studio.